خوب است برنامه اسلامى را از نظرنانها مورد توجه و دقت قرار بدهیم ، و خوراک پیشوایان اسلام را ببینیم ، البته اینبررسیها تنها از جنبه بهداشت غذایى صورت مى گیرد، و جنبه تقوى و زهد آن مورد بحثنیست . 140 ((شخصى به نام((سوید ابن غفله))مى گوید برعلى ابن ابى طالب (ع ) وارد شدم ، دیدم ظرف ماستى در جلو نهاده کمى بوى ترشى از آناستشمام مى شد؛ و نیز در سفره آنحضرت گرده نانى بود از جو که سبوسهاى درشت آن دررویش پیدا بود، نان جوین را با دست مى شکست ، و آنها را در میان ظرف ماست مى انداختعلى (ع ) بمن تعارف کرد که از غذایش بخورم ، گفتم روزه هستم فضه خدمتگذار خانه علىدر گوشه اى نشسته بود، به او گفتم : چرا مراعات حال این پیر مرد (على (ع))را نمى کنید؟ چرا نان از آرد الک نکرده باو مى دهید! فضهگفت این دلسوزى را ما قبلا کرده ایم ، اما خود آنحضرت دستور داده که نانش از آردالک نکرده باشد سپس على (ع ) روى به جانب سوید ابن غفله کرد و فرمود: آنچه براى فضهگفتم اینک براى تو مى گویم : پدر و مادرم فداى رهبر بزرگ اسلام پیامبر اکرم (ص )باد که نانش از آرد الک نکرده بود))(165) چنانکه گفتیم صرف نظر از جنبه هاى تقوى وزهد، اگر این غذاى على (ع ) را در چهارده قرن قبل که سخنى از ویتامین هاى سبوس وارزش غذایى آن و نان جو نبوده مورد بررسى و مطالعه قرار بدهیم عظمت علمى پیامبر وائمه بهتر و بیشتر براى ما روشن مى شود بعلاوه از روایت چنین بر مى آید که در آنزمان هم نان کم سبوس و پر سبوس بوده زیرا سوید بن غفله مى گوید چرا نان از آرد پرسبوس و الک نکرده به على (ع ) مى دهید سپس خود على (ع ) در مقام دفاع از خادمه خود (فضه ) مى گوید: من از پیامبرى پیروى مى کنم که نان او نیز از آرد الک نکرده بود بادر نظر گرفتن خواص نان جو و ارزش غذایى ماست شما قضاوت کنید که نان جو و ماستچگونه غذاى با ارزشى خواهد بود! علاوه بر این قبلا دیدیم که نان جو طورى است کهانسان را از خوردن غذاهاى متنوع بى نیاز مى کند؛ و افرادى مانند پیشوایان دینى ، کهماءموریت الهى آنان ، تقویت جنبه هاى معنوى و روحى اجتماع بشرى است ، باید برنامهزندگى و مخصوصا غذایى آنها تسلى بخش جگرهاى سوخته و شکم هاى گرسنه باشد؛ تا آنها رااز انحرافهاى اخلاقى ، مانند دزدى ، غارت ، و چپاول نجات دهد.