یک اتومبیل را درنظر بگیرید، چراغها، بوق ، حرارت بخارى ، حرکت و سرعت سیر و حتى شیشه پاک کن هاىآنرا نیز بیاد بیاورید حالا فکر کنید که این اتومبیل را چه نیرویى به راه مى اندازدو با کدام نیرو چراغها آن روشن مى شود و نیز کدام نیرو به آن سرعت مى دهد. بعد ازمطالعه به این نتیجه مى رسید که همه کارها از موتور است ، موتور است که ایجاد انرژىو برق و حرارت مى کند. به هر مقدار موتور ماشین بهتر کار کند، کارهاى دیگر ماشینمانند حرکت و سرعت و... بهتر خواهد بود. بدن ما همان اتومبیل است و موتور آن دستگاهگواراش و جهاز هاضمه است و به هر مقدار که در نگهدارى و حفاظت این دستگاه توجه شودبه همان مقدار کارش بهتر و در آمدش بیشتر خواهد بود. و به همین دلیل مى توان گفتهکسانى که پیرى زود رس را در اثر اختلالات جهاز هاضمه مى دانند تاءییدنمود. ((عده اى دیگر از دانشمندان عقیده دارند آدمىوقتى پیر مى شود که دستگاه گوارش و هاضمه او از کار بیفتد و یا بخوبى کارنکند.)) ((میچنکوف))دانشمند میکروب شناس مى گوید: ((پیرى زود رس و بیمارى آن وقتى بر بدن چیره مى شود کهمیکروبهاى مسموم کننده و زهر دار بواسطه مسمومیت غذاییى در داخل روده ها به فعالیتبپردازند و سموم خود را به رگهاى بدن بفرستند))(64) بهترین دلیل بر اهمیت دستگاه گوارش براى سلامتانسان و نقش موثرى که در طول عمر دارد آمارى است که از 12 هزار نفر مردگان تهرانگرفته شده که فقط 98 نفر آنها با امراض سل ، حصبه ، ذات الریه ، سیاه زخم و سایرامراض عفونى مرده اند در حالیکه رقم قابل ملاحظه اى مربوط به عوارض دستگاه معده وجهاز هاضمه است که اینک آمار آن از نظر شما مى گذرد. (( 1 - مردگان بر اثر عوارض کبد 2930 نفر 2 - مردگان براثر عوارض سوء هاضمه 1432 نفر 3 - مردگان بر اثر عوارض مسمومیت غذایى 1043نفر 4 - مردگان بر اثر عوارض بیمارى قلب 1150 نفر 5 - مردگان بر اثر عوارضروماتیسم - سیاتیک - نقرس 595 نفر 6 - مردگان بر اثر عوارض بیمارى قند 430نفر 7 - مردگان بر اثر عوارض افراد در نوشابه 160 نفر 8 - مردگان بر اثرعوارض فشار خون 1300 نفر 9 - مردگان بر اثر عوارض سکته 360 نفر 10 - مردگانبر اثر عوارض سرطان 118 نفر 11 - مردگان بر اثر عوارض اوتیانوز (کمى ویتامین ) 1250 نفر 12 - مردگان بر اثر عوارض سموم 36 نفر 13 - مردگان بر اثر عوارضتصادف - تصادم - نزاع و قتل 194 نفر 14 - مردگان بر اثر عوارض امراض عفونى 98نفر 15 - مردگان بر اثر عوارض نفریت و امراض کلیه 970 نفر جمع کل 12066نفر))(65) بزرگترین رقمى راکه این آمار به عنوان زنگ خطر به ما نشان مى دهد عوارض کبد و سوء هاضمه است . ((کسانیکه معده اى مرتب و صحیح دارند داراى مزاجىسلام و اراده اى قوى بوده و حوصله کار کردن دارند و بر عکس کسانیکه مبتلا به یبوستمى باشند همیشه کسل بوده و به کار کردن علاقمند نیستند دائما خمیازه مى کشند و چرتمى زنند و به کائنات بد مى گویند، سرشان اغلب درد مى کند و به زندگى علاقه اىندارند کسانیکه هاضمه اى منظم دارند کمتر مریض میشوند، و هر موقع بیمار شدند زودمعالجه مى شوند. خداوندا آنرا که هاضمه منظم دادى چند ندادى و آنرا که ندادى چهدادى ؟))(66) پیامبر اسلام صلالله علیه و آله نیز اختلالات و منظم نبوده معده و جهاز هاضمه را ریشه هر بیمارىدانسته اند. قال النبى (ص ):((المعدة بیت کال داء...))(67) پر خورى - تند خورى بدن را تشبیه به اتومبیل کردیم ، البته موتور اتومبیل براى کار کردناحتیاج به نیرو و انرژى دارد چیزى که به موتور انرژى مى دهد بنزین ، گازوئیل و...است ، همانطوریکه موتور بدون بنزین راه نمى رود اگر بنزین آن هم بیش اندازه باشدنمى گذارد موتور روشن شود، و از ابتدا زیادى بنزین سبب خاموشى اش خواهد بود. وبه اصطلاح تا استارت بزنند خفه مى کند، پر خورى در انسان نیز چنین است . پرخورىرا مى توان ام الامراض یا ریشه بیماریها دانست . قرآن مجید در این زمینه چنینبیان مى دارد: ((و کلوا واشربوا و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین))(68) بخورید و بیاشامید ولى زیاد روى نکنید؛زیرا خداوند، متجاوزین از حد اعتدال را دوست نمى دارد. ماملاء آدمى و عاء شرا من بطن حسب الآدمى لقیمات یقمن صلبه(69) هیچ ظرفى را فرزند آدم پر نکرد که بدتراز ظرف شکم باشد در حالیکه براى ادامه زندگى او چند لقمه کافى است . در این سخنزبانهاى پر خورى به طور اختصار گوشزد شده است و اینک تفصیل آنرا مى خوانیم : ((الکلیها سم را به شکل مواد نشاسته اى غیر قابلجذب که در الکل ، فراوان وجود دارد بلع مى کنند. و اشخاص پر خور هیدرات دو کربنمواد نشاسته اى را به صورت غذاهاى نشاسته دار و قندى جذب نشدنى وارد بدن خود مىنمایند... خطراتى که متوجه پر خورها است کمتر از خطراتى نیست که گریبانگیرالکلیها است . ولى از پر خورها زیاد صحبت و گفتگویى در بین نیست زیرا آن ها افتضاحعمومى بر پا نمى کنند و خانواده خود را سر افکنده نمى سازند. مثل مستها با مامورینپلیس دست به یقه نشده و شبها را در زندانهاى کلانترى به سر نمى برند ولى از طرفدیگر مثل مستان روز به روز خود را فرسوده کرده ، نیرو و نشاط زندگى را بر باد مىدهند و در جوانى خود را به صورت پیران از کار افتاده و بد هیکل در مى آورند در حالىکه ممکن است سنى از آنها نگذشته و بیش از ثلث عمر خود را نکرده باشند. چه مشکلاست اشخاصى که به جاى یک چانه سه چانه روى غبغبشان افتاده و سى یا چهل کیلو پیه وچربى اضافه دارند... طبق آمارى که شرکتهاى بیمه عمر در باره اشخاص مختلف برداشته و همگى آنرا قبول دارند اشخاص پر خور عمر خود را کوتاه مى کنند زیرا هر گرهاى که در دور کمر به نسبت دور سینه زیاد شود یکسال از عمر آدمى را کم خواهد کرد چه ، اندازه دور کمر و سینه هر کس ، باید مساول باشد. در حال حاضر در تمام کشورهاىمترقى میلیونها نفر مردمى که پر خورى مى کنند یک پیرى زود رس و پر نکبتى را براىخود فراهم مى آورند که دوران آن پر است از بیماریهاى جسمى که به این وسیله باقدمهاى بلند سوى گور خود مى شتابند و سعادت زندگى خود و خانواده خود را تباه کرده وبهترین سالهاى خوشبختى و پر ثمر حیات خود را به باد مى دهند. بعقیده من جنون پرخورى و شکم پرستى در دنیاى متمدن امروز به صورت یک بلاى عمومى در آمده است که خطراجتماعى آن متوجه همه مى باشند. بعقیده من چاقى مثل مستى یک نوع بیمارى است کهظاهر زیباى زندگى حقیقى را به صورت زشت و وحشتناکى در مى آورد و اشخاص پر خور باصرف غذاهاى پر چربى و نشاسته دار تازیانه بر مغز و جسم خود زده و قواى دفاعى بدنخود را معدوم مى کنند و بالاخره زمینه تمام بیماریها را در جسم و روح خود فراهم مىآورند))(70) پیامبر اکرم (ص )مى فرماید: ((کسى که کمتر غذا بخورد بدنش سالم وقلبش با صفا است ، و افراد پر خور بدنى مریض و قلبى با قساوت دارند)). ((منقل طعمه صح بدنه و صفا قلبه و من کثر طعمه سقم بدنه و قسى قلبه))(71) آدم شکمپرست در اثر پر خورى حس ترحم و صفاى باطن را از دست مى دهد و در مقابل ، قساوت قلبهمراه بیماریها نصیبش مى گردد. پر خورها علاوه بر آنکه از نظر اقتصادى و جسمى بهخود زیان مى زنند، حق دیگران را نیز غصب مى کنند. مثلا اگر فرض کنیم غذایى کهبراى پنج کارگر کافى است یک انسان شکم گنده به تنهایى بخورد در حقیقت حق پنج نفر راگرفته و بلعیده است و تازه با این کار سلامت خود را در معرض انهدام قرار داده یااگر فرض کنیم نیمى از مردم دنیا پر خور باشند، و نیمى دیگر فقیر و گرسنه ، در حقیقتآنان غذاى گرسنه ها را مى خورند، و در صورتیکه یک سازمان عدالت بر قرار گردد که بهپر خورها جیره غذایى بدهد در دنیا هیچ کس از گرسنگى تلف نخواهد شد. در روایتى ازامام صادق (ع ) مى خوانیم : ((...و اقرب ما یکون العبد من الله اذا جاع بطنه و ابغض مایکون العبد الى الله اذا متلاء بطنه))(72) نزدیکترین حالت بنده به خدا وقتى استکه گرسنه باشد و مبغوضترین حالت او وقتى است که شکم خود را پر کرده باشد. ولىاگر پرخورى باعث زیان و ضرر باشد از نظر اسلام حرام است چنانکه یکى از فقها وبزرگان اسلام مى فرماید: یکره کثرة الاکل و ربما حرم اذ الىالضرر(73) پر خورى از نظر شرع ، مکروه و ناپسنداست ، و بسا در اثر زیانى که دارد حرام گردد. غذاى کافى ممکن است این پرسش بیاید که پس انسان چه مقدار غذا بخورد که رعایتاعتدال کرده باشد؟ زیرا احتیاج به غذا نسبت به اندام و جثه افراد متفاوت است و نیزنسبت به کار و فعالیت آنها کم و زیاد مى شود، مثلا ممکن است 500 غذا براى یک فرد کمباشد در صورتیکه همین مقدار براى فرد دیگرى پر خورى به حساب بیاید. بنابراین نمىتوان براى همه مردم مقیاس و اعتدال معینى براى خوردن غذا تعیین کرد. اما اسلامبرنامه خورک را طورى طرح کرده که براى همیشه طبقات ، دانشجو، کارگر، کار فرما،دانشمند، کشاورز، سیاستمدار، فقیر، غنى ، زن ، مرد، پیر، جوان و کودک مناسب و معتدلاست . پیامبر اکرم (ص ) مى فرماید: کل وانت تشتهى وامسکوانت تشتهى .(74) در حالى غذا بخور که اشتها داشته باشىو هنگامى دست از غذا بکش که هنور اشتهایت باقى است . و امام على (ع ) در ضمنسفارشى به فرزندش امام مجتبى (ع ) اینطور مى فرماید: لاتجلس على الطعام و انت جائع ، و لا تقم عن الطعام الا وانت تشتهیه .(75) بر سفره غذا منشین مگر در حالتى کهگرسنه باشى و دست از طعام بر مدار مگر وقتى که هنوز میل به خوردن دارى . مشاهدهمى فرمائید بهترین مقیاس طبیعى را اسلام اشتهاى افراد قرار داده است که قابل تشخیصبراى همه اشخاص است . صبر کنیم تاگرسنه شویم ! غذا خوردنبدون اشتها زیانهایش کمتر از پر خورى نیست ، به همین جهت اسلام هر جا میزان و مقدارخوراک را معین نموده ، همانجا نیز از خوردن با اشتها، سخن گفته چنانکه قبلا نقلشد. استفاده از غذاى مجدد قبل از آنکه غذاى سابق هضم شده باشد عواقبى وخیم تر ازپر خورى خواهد داشت در روایتى است که خوردن غذا قبل از هضم غذاى اول ، سبب ایجاددردهاى شدید است . ((الداءالدوى ادخال الطعام على الطعام))(76) بعضى در غذا خوردن به فکر میل و واشتها نیستند که بلکه هر وقت سفره آماده شد و همگى به دور آن نشستند شروع به خوردنمى کنند، و هیچ توجه ندارند که این سفره با غذاهاى رنگارنگش با توجه به اینکه معدهآنها پر است آیا مناسب با وضع مزاج و معده آنها هست ؟ همانطوریکه قبل از هر کاربایستى در باره عواقب آن فکر کرد، در غذا خوردن نیز باید بیش از سایر کارها دقتپیامبر اسلام مى فرماید: الا کل على الشبع یورث البرص(77) خوردن غذا در اوقاتى که انسان سیر استباعث بیمارى برص است (برص لکه هاى سفیدى است که روى پوست بدن ظاهرمیشود) تند خورى غذایى که ما میل مى کنیم ، مراحلىرا طى مى کند اولین مرحله آن دهان است . غذا در دهان از جهت مزه و خارج ساختناجزاء مضر و غیر مناسب مانند: استخوان ، سنگ و... و نرم کردن و جویدن ، کنترل وبازرسى مى شود، بنابراین تند خوردن به معنى کنترل نکردن غذا است ، کسانى که با عجلهغذا مى خورند علاوه بر آنکه به خوبى از مزه غذاها لذت نمى برند زیانهایى خواهنددید. ((نباید فراموش کرد غذایى که به تندیى و سرعتبلعیده شود نمى تواند در معده به راحتى و آسانى با مواد تخمیرى قابل حل ، مخلوط شدهو هضم گردد و در نتیجه تولید اختلال کرده و شکم درد و عوارض دیگر دستگاه هاضمه پیشمى آید))(78) در برنامه غذایىاسلام ، جویدن غذا یکى از شروط اساسى غذا خوردن است على علیه السلام ضمن سفارشى بهفرزندش امام حسن (ع ) مى فرمود:جود المضغ(79) غذا را نیکو بجو، ((دهان ، گمرک خانه معده شماست ؛ و در این جا است که مامورینگارد سر حدى هر غذائى را تفتیش مى کنند، اخلال گران را توقیف مى کنند و به زندان مىفرستند، و واردین را راهنمایى مى نمایند. براى آنکه از خوردن غذا بیشتر لذتببرند، تا مى توانید لقمه را در دهان معطل کنید یعنى خوب آن را بجوید و با آب دهانمخلوط کرده و با تاءنى فرو برید. اگر لا بلاى لقمه شما سمى باشد یا غذاى ناسازگارىوجود داشته باشد فورا مامورین گارد سر حدى به سلطان غدد که در مغز قرار دارد اطلاعمى دهند او فورا دستورات لازم را به سایر غدد براى دفع شر آن خواهد داد. غذاىنجویده زحمت معده را زیاد مى کند و غدد هاضمه را خسته و ضعیف مى سازد و گفته کسانىکه پیرى را از فرسودگى غدد مى دانند جامع عمل مى پوشاند. در اینجا است که معده ،متعفن مى شود و میکروبهاى گندزا که عامل دیگر پیرى مى باشند میدان براى خود نمایىپیدا مى نمایند. عیب دیگر غذاى نجویده این است که مقدارى از مواد نشاسته اى مستحیلوارد معده مى شوند و به جاى هضم ، با زحمت دفع مى گردند. و از غذا حداکثر استفادهرا نمى توان برد))(80) بعضى از دانشجویانیا کارگران به واسطه اشتغالات زیاد، فرصت بیشترى براى جویدن خوب ندارند و ممکن استهمه غذا خوردن آنان بیش از پنج دقیقه طول نکشد، آنها خیال مى کنند با این تند خورىوقت گرانبهاى خود را از دست نداده و به شکم پرستى نپرداخته اند در صورتیکه با اینکار علاوه بر ضربه اى که به سلامتى خود زده اند به یقین مى توان گفت که از عمرطولانى و وقت عزیز خود کاسته اند امام ششم (ع ) مى فرمودند: اطیلوا الجلوس الموائد فانها ساعة لا تحسب من اعمارکم(81) ((غذاخوردن را طولانى کنید (آهسته آهسته و خوب بجوید) زیرا لحظات آن از عمرهاى شما بحسابنمى آید)) این سخن کوتاه با یک محاسبه دقیق ، مطالبارزنده بهداشتى را به ما آموخته است . در این روایت آنات جویدن غذا را جزء عمرما به حساب نیاورده است : دلیلش هم این است که وقتى ما در غذا خوردن عجله نکنیمو خوب غذا را جویده و نرم نمائیم فشار زیاد به معده و سایر دستگاههاى گوارشى واردنمى شود. در نتیجه هاضمه ، سالم و قوى مى ماند. هاضمه سالم باعث عمر طولانى توام بانشاط بیشتر و نیروى کاملتر است روى این حساب اگر یک کارگر به جاى 5 دقیقه ، بیستدقیقه از وقت خود را صرف خوردن غذا بکند پانزده دقیقه وقت اضافى مصرف کرده ولى درمقابل این پانزده دقیقه به اندازه 45 دقیقه بر عمرش افزوده شده زیرا دستگاه گوارشاو ضربه ندیده و به آسانى به کار خود ادامه داده است ، و اگر ما براى 15 دقیقه درهر وعده غذا خوردن ، 45 دقیقه عمر اضافه تصور نمائیم به این نتیجه مى رسیم : بهرمقدار که براى غذا خوردن طول داده شود از عمر به حساب نیامده است .