استمنا یعنىانسان با خودکارى کند که از او منى بیرون بیاید، که به اصطلاح فارسى به آن((جلق))گفته مى شود، از نظراسلام این کار حرام است ؛ و اگر کسى روزه باشد روزه اش باطل مى شود، شخصى از حضرتصادق (ع ) از این عمل نامشروع سئوال کرد. حضرت فرمود: هنگامى است بزرگ و کسى کهمرتکب این کار زشت مى شود همانند کسى است که با خود ازدواج کند، و اگر من بدانم کسىبا خود این عمل را انجام مى دهد با او غذا نخواهم خورد، آن شخص سپس به آن حضرت گفتآیا از قرآن مجید دلیلى بر حمت این کار وارد شده ، حضرت این آیه را قرائتفرمودند.(55) فمن ابتغى وراء ذالکفاولئک هم العادون(56) یعنى ارضاء غرائز جنسى از هر طریقى کهباشد، جز ازدواج مشروع ، حرام و انجام دهند آن جزء تجاوز کاران محسوب مى شود)) زیانهاىاستمنا متاءسفانه بعضىاز جوانان ما، دچار این نوع انحراف جنسى هستند، ممکن است بعضى متوجه حرام بودن آننباشند و یا از زیانهاى همه جانبه آن بى خبر باشند ولى براى هوشیارى این گروه و نیزبراى دانستن اهمیت دستورهاى اسلامى از نظر پزشکى ، نظریه بعضى از دانشمندان را دراینجا نقل مى کنیم . ((مشاهدات دکتر((هوچین سون))ثابت مى کند عمومناراحتیهاى مربوط به دستگاه تناسل ، از آثار استمنا است ، و نیز ناراحتیهاى شبکیهچشم ؛ و مشیمیه از آن سرچشمه مى گیرد. نویسنده مزبور اضافه مى کند، نخستین نتیجهعادت به این کار شنیع ، این است ؛ که قوت و شفافیت چشمها زائل مى گردد، صورت ، رنگاصلى خود را از دست مى دهد و پژمرده مى شود، در نگاه هاى مبتلایان به این کار، هوشو ذکاوت اولى دیده نشده ، حالت گرفتگى در سیماى آنها ظاهر مى گردد، چشمهاى آنها باحلقه هاى کبود رنگى احاطه مى شود؛ بعد از آن سستى و تنبلى در اعضاى مختلف مشاهده مىگردد. نقصان حافظه ، خرابى اشتها، مشکل شدن هضم ، تنگى نفس ، تغییر اخلاق و مزاجبطور غیر قابل توضیح ، حسادت و غم و کدورت ، مالیخولیا، و فکر گوشه گیرى از نتایجشوم ابتلاى به این انحراف جنسى است ، از اثرات و نشانه هاى این عمل نیز کم خونى وضایع شدن قواى جسمى و روحى ، دوران سر؛ صداى گوشها، کمر درد، سختى تنفس ، کم شدنحافظه ، لاغرى و ضعف و سستى است . و این کار در اثر رابطه نزدیکى که با حواسپنجگانه دارد، مخصوصا در چشم و گوش اثر مى گذارد))(57) یکى از مشکلات بزرگى که مبتلایان به این عملبا آن مواجه مى شوند، اعتیاد به این کار بد است . اعتیاد شدید و مرگبارى که افرادرا به دنبال خود مى کشاند، و به این آسانى دست بردار نیست ، و به یقین مى توان گفت ، که اعتیاد به این کار ناپسند، از معتاد بودن به مواد مخدر شدیدتر است . ج - میکروبها میکروب ها موجودات ریزه ذره بینىاند که با چشم عادى دیده نمى شوند، همه میکروبها مضر نیستند؛ بلکه بعضى از آنها درزندگى انسانها کاملا لازم و موثرند. میکروبها را بدون میکروسکپ ، و وسائلآزمایشى نمى توان دید، کشف این موجودات ریز، از زمان((پاستور))به بعد شروع شد. دراسلام ، قرنها قبل از تولد((پاستور))و پیدایش((میکرسکوپ))از این موجودات ریزه ذره بینى خبر داده شده است . ((فتح ابن یزید جر جانى))که ازدوستان امام رضا(ع ) بوده ، از آن حضرت سئوال کرده است : مقصود از این که خداسمیع و بصیر است چیست ؟ امام (ع ) فرمود براى این است که خداوند از موجودات دقیقباخبر است ، آیا آثار قدرت او را در گیاهان ، و حیوانات ریز مانند پشه و کوچکتر ازپشه ، آن حیواناتى که چشم ما هیچ گاه آنها را نمى بیند، مشاهده نمى کنید حیواناتىکه به واسطه کوچکى ، نر و ماده ، بچه و بزرگ و نوزاد آنها از هم تمیز داده نمىشوند. این حیوانات در امواج دریاها، و در میان پوستهاى درختان ، و در بیابانها ودشتها زندگى مى کنند، و در اثر کوچکى نه با چشم دیده مى شوند و نه با دست لمس مىگردند.(58) وبا وبابیمارى مسرى و خطرناکى است ، که میکروب آن در سال 1883 شناخته شد. این میکروب مدتزیادى در آب رودخانه زندگى مى کند، سرایت غیر مستقیم آن تقریبا در آب آلوده است .گاهى بطور ناگهانى بروز مى کند. و در ظرف چند ساعت جمعى را هلاک مى نماید، و به اینسبب وباى صاعقه نامیده مى شود، عوارض آن قى و اسهال شدید، سنگینى در قلب و معدهپیدا شدن دانه هاى سفید شبیه برنج خیس خورده در مدفوع مریض ، کبود شدن لبها و گونهها، انقطاع بول ، احساس برودت شدید و عطش مفرط، کند شدن نبض ، فرو رفتگى صدا وخشکیدگى پوست بدن به طورى که اگر آن را با دست بکشند و فشار بدهند تقریبا به همانحالت باقى مى ماند، زیرا حالت ارتجاعى خود را در اثر کم شدن مایعات بدن از دست مىدهد میکروب شناسان با زحمات فوق العاده دریافتند که میکروب وبا در میان آب زندگى مىکند. ولى پیشوایان اسلام این مطلب را با صراحت تمام بیان فرمودند. امام چهارم (ع ) در کتاب صحیفه سجادیه ، در ضمن نفرین به دشمنان اسلام مى فرماید: و امزج میاههم بالوباء خدایا، آبهاى آشامیدنى آنها را بهمیکروب و با ممزوج کن على (ع ) در کتاب نهج البلاغه فرمودند: وجد حوابینى و بینهم شربا و بیا(59) میان من وخودشان ، آب وبا دار را آمیختند و در هم نمودند. جذام جذامبیمارى واگیرى است ، که در آسیا و آفریقا و بعضى نقاط اروپا و آمریکا شیوع دارد وبر دو قسم است ، یک قسم آن داراى عوارضى از قبیل بر آمادگیهاى مسى رنگ در روى پوستبدن مى باشد که به تدریج تغییر مى کند، و تبدیل به زخم جراحت مى شود، قسم دیگر آنعبارتست از لکه هاى سفید شبیه برص و بى حسى بعضى اعضاء بدن از قبیل بینى و دست وپا، که گوشت آنها را فاسد مى کند؛ و از میان مى برد،((آکله وداء الاسد))هم مى گویند،و در فارسى به آن((خوره))مى گویند. میکروب آن در سال 1873 کشف شد، از وقتى که میکروب خوره وارد بدن انسانمى شود تا بروز بیمارى یعنى دوره کمون آن به طور متوسط از یکسال تا 7 سال متغیر استو به ندرت از دو ماه تا 30 سال دیده شده است . راه سرایت جذام ، از مخاطهاىتنفسى یا پوست آزرده مى باشد، خوره و جذام نیز از بیماریهاى مسرى است . میکروب جذامرا امروزه با وسائل علمى مى بینند، میکروب به شکل شیر است ، و عجیب این است کهپیامبر اسلام در ضمن جمله کوتاهى که مسرى بودن این بیمارى را بیان فرمودند با تشبیهلطیفى به انسانها آموختند که از شخص جذامى فرار کنید آن طورى که از شیر فرار مىکنید. فرمن المجذوم فراراک من الاسد(60) در این روایت دو نکته تذکر داده شده 1 - بیان شکل میکروب خوره ، به وسیله تشبیه به شیر 2 - بیان مسرى بودن این بیمارى کهبایستى از شخصى جذامى دورى کرد البته منظور از فرار این نیست که جذامیان را به حالخودشان واگذارند، کسى به عیادت آنها نرود تا در کنج انزوا و تنهایى بمیرند، بلکهمنظور از کلمه((فرار))معاشرت و نزدیک نشدن با شخصى جذامى است . و دلیل این مطلب سخن دیگرى است از پیامبراسلام (ص ) کره ان یکلم الرجل مجذوما الا ان یکون بینه وبینه قدر ذراع(61) خداوند کراهت دارد از اینکه شخصى باجذامى سخن بگوید، مگر اینکه بین شخص سالم و مریض حداقل به اندازه یک ذارع فاصلهباشد. راه دیگر براى معاشرت با جذامى اینست که شخص ، خود را واکسینه کرده باشدکه در این صورت مصونیت یافته و اگر به خدمت آنها بپردازد کار خوبى انجام داده است . دستور ضد عفونى در اسلام با توجه به اینکه میکروبها باسرعت فوق العاده اى ، محیطهاى مجاور و افراد و آلوده مى سازند؛ اسلام براى مبارزهبا انتشار و سرایت آنها، دستور ضد عفونى کردن مکانهاى پوشیده و سقف دار، ماننداطاقها و امثال آن را داده است ، که مى توان بخور با((حرمل))را یکى از آن دستورهادانست . امام ششم (ع ) فرمودند: ((ان الشیطان لعنه الله لیتنک سبعین دارا، دون الدار التى هوفیها، و هو شفاء من سبعین داء اهونه الجذام ، فلا تغفلوا عنه))(62) در خانه اىکه((حرمل))به طور بخوراستعمال شود تا هفتاد خانه ، اطراف آن میکروبها دور مى شوند و بخور دانه((حرمل))شفاء از امراض بسیارىاست ، که کوچکترین آنها میکروب جذام است از فوائد سر شار((حرمل))غافل نشوید.((حرمل نام درختى است مانند کنجد که از بخور دانه هاى آناستفاده مى کنند.))(63) بعضى از میکروبهامانند آنفلوآنزا با سرعت زیادى منتشر میشوند حتى ممکن است در عرض یک ساعت در خانههاى زیادى انتشار یابد. لذا در این روایت گفته شده تا هفتاد خانه از میکروب درامانند