((خون ، مایع سرخ رنگى است که در تمام رگها جریان دارد و بدنبه وسیله آن تغذیه مى شود طعمش اندکى شور و داراى بوى مخصوص ؛ و مرکب از گلبولهاىسفید و سرخ و پلاسما مى باشد مقدار آن در حیوانات پستاندار یک سیزدهم وزن بدن آنهااست انسانى که وزن بدنش 65 کیلوگرم باشد، تقریبا 5 کیلوگرم خون دارد. در هر میلیمترمکعب خون 5 میلیون گلبول سرخ وجود دارد))(36) خوردن خون و مردار در اسلام ممنوع اعلام شدهاست آنجا که مى فرماید: ((یاایها الذین آمنوا کلو امن طیبات ما رزقنا کم و اشکرو الله ان کنتم ایاه تعبدون .انما حرم علیکم المیتة و الدم و لحم الخنزیر...))(37) اى کسانیکه ایمان آورده اید ازخوراکهاى پاکیزه اى که روزى شما قرار دادیم بخورید. سپاسگزار خدا باشید اگر او راعبادت مى کنید. همانا او مردار، خون و گوشت خوک را بر شما حرام کرده است . خداوند از غذاهاى پاکیزه بنام((طیبات))نام برده و امر بخوردن آنها نموده ، و متقابلا از میته وخون و گوشت خوک نهى فرموده است . زیانهاى خون خوارى مضرات خون خوارى فقط جنبه جسمى ندارد. بلکه ضررهاى روانى آن بیش ازجسمى است امام ششم (ع ) علت حرمت خون را بیان فرموده و اشاره به زیان هر دو قسمتروان و بدن کرده است . قال : فلم حرم الدم المسفوح ؟ قاللانه یورث القساوة و یسلب الفواد رحمته . و یعفن البدن و یغیر اللون ، و اکثرمایصیب الانسان الجذم یکون من اکل الدم .))(38) مردى پرسید، چرا خداوند خوردن خون راحرام نموده ؟ امام صادق (ع ) فرمودند: براى آنکه خوردن خون باعث قساوت قلب و رفتنمهر و عاطفه است و نیز براى آنست که خون خوارى سبب تعفن بدن و تغییر رنک چهره وپوست انسان و بسیارى از مبتلایان به بیمارى جذام بواسطه خوردن خون گرفتار این بلاىخانمانسوز گشته اند. در قسمت اول روایت به مضرات روانى خون خوارى و در قسمت دومآن به مضرات جسمى آن تذکر داده اند. ((خون در کشوربدن همانند نهرى است که در کوچه و خیاباهاى شهر جارى است که در آغاز صاف و گوارا وسر انجام به کثافات آلوده مى شود. خون هم بعد از گذشت از ریه و کبد و مشروب ساختنبدن به هنگام عبور از وریدها مسموم کننده است . مهم تر از زیانهاى خون خوارى برجسم ضررهاى آن بر روان است . چوپانان همیشه براى اینکه سگ گله سبعیت بیشترى پیداکند مدتى به او خون میخوارند)).(39) در سخن امام (ع ) این نکته دیده مى شود کهبیمارى جذم از راه خون خوارى به انسان منتقل میشود بدنیست بدانیکه بیشتر بیماریهابه شکل عفونت خونى یا (سپتى سمى ) بروز مى نماید، یعنى ابتدا میکرب به خون نفوذکرده ، سپس عوارض مخصوص بیمارى به وجود مى آید. ((درحالات حملات میکرب به بدن سربازان مدافع ، گویچه هاى سفید خون مى باشند؛ و در مواقعبیمارى به تعداد آنان افزوده مى شود، و از گویچه هاى قرمز خون کاسته مى گردد،بنابراین اثر میکربهاى بیمارى زا در خون است ، و در خوردن خون ، مساوى با خوردنآنها همه میکروبها است ، دستور ذبح حیوانات نیز از این نظر است که اگیر این حیواناتدر معرض حمله میکربى قرار گرفته اند و در حال ابتدایى و کمون بیمارى باشد، چونخون در این موقع آلوده است ؛ و نشانه هاى خارجى نزد حیوان نیست لذا در اسلام از نظرکاستن سمیت چنین گوشتى دستور ذبح داده است .))(40) مردار - مردار حیوانى است که یا بدستور شرع ذبح نشده باشد، و یا آنکه خود بخود مرده باشدطبق آیه مزبور مردار یکى از چیزهاى است که جزء لیست غذاهاى ممنوع اسلامى قرار دادهشده است . چرا مردار حرام است؟ شخصى از امام هشتم (ع ) علت حرام بوده میته را سئوال نمود آنحضرت در جواب او نوشتند: ((حرمت المیته لما فیها من افساد الابدان و الافة ... و لا نه یورث الماء الا صفر و یبخر الفم و ینتن الریح و یسیىالخلق ، و یورث القسوة للقلب ، و قلة الرافة و الرحمة حتى لا یومن ان یتقل ولده ووالده و صاحبه)).(41) حرام شدنمردار براى آن است که باعث فساد بدنها است و نیز براى این است که باعث ایجاد صفراءاست . خوردن((میته))اصولا بدن را بدبو مى نماید. ((میته))باثع بد اخلاقى ، عصبانیت ، قساوت قلب ، و از بین رفتن مهرو عطوفت مى شود و تا آنجا که نمى توان در مورد شخصى که گوشت مردار مى خورد از کشتنفرزند و پدر و رفیق خود ایمنى داشت)). در این روایتامام (ع ) دو قسمت از زیان هاى مردار را بیان فرموده اند هم قسمت جسمى و هم تاثیراتآن بر روى روان و روح و اخلاق و خوى انسانها. یکى از علل تحریم مردار این است که : ((پس از مرگ حیوان ، میکربها و باکتریهاى به خونولنف وارد شده ، شروع به نمو مى نمایند، البته ابتدا باکتریهاى هوا خواه و هوانخواه تولید فساد مى نمایند، باکتریهاى هوا خواه مواد سفیده اى را تجزیه کرده وتبدیل به عناثر شیمیائى و گازهایى چون اسید کربنیک ، هیدروژن سولفورده و آمونیاک وغیره مى نمایند که اینها بذاته تولید مسمومیمت مى کنند. باکتریهاى هوا خواه ازبیرون به روى اجساد موثرترند، و بعضى حشرات بویژه انواع مگس ها در کار عفونت اثرمهمى دارند، و در فساد آنها کمک مى نمایند. بارى به طور خلاصه گوشت فاسد سختترین و خطرناک ترین مسمومیت (یتوماتین ) و غیره را به انسان مى دهد، این سمومات درشخص ، تولید عوارضى از قبیل التهاب حاد معده و روده ها، قى ، شکم روشى ، تب زیاد،ناتوانى شدید، سر گیجه ، اتساع مردمک و پائین افتادن پلک چشم مى نمایند)).(42) در سخن دیگرى امامصادق (ع ) علت حرام بودن مردار را چنین بیان مى فرمایند: ((و المیته قد جمد فیها الدم و تراجع الىبدنها فلحمها ثقبل غیر مرى ء لانها یوکل لحمها بدمها)).(43) در مردارخونها منجمد مى شوند، آن خونها در بدن مردار مى مانند و خارج نمى شوند. بنابراینگوشت مردار ثقیل و غیر گوارا است ، زیرا مردار چیزى است که گوشت آن را با خونش مىخوردند. مضراتى که براى خون خوارى نوشتیم براى مردار خوارى نیز هست . ((مردار خوارى به خون خوارى بستگى دارد؛ زیرا تا شاه رگهاىمخصوص حیوان قطع نشود به اندازه کافى خون از بدنش خارج نمى شود، و کمتر مردارىاست که خون بدنش کاملا خارج شده باشد))(44)