از آنجا که تا جسم ، توانا وسالم نباشد روح و عقل و فکر نمى تواند به درستى ترقى و پیشرفت نماید و از طرفى همترقى هر انسانى به وسیله عقل و فکر او مى باشد، باید دانست که سلامت بدن سهم بسزایىدر عظمت انسان از نظر جنبه هاى علمى و صنعتى دارد. لذا على (ع ) مصیبت بشر را درسه چیز ترتیب اهمیت آن خلاصه نموده 1 - فقر و تنگدستى 2 - کسالت بدن و علیل بودنجسم 3 - امراض روانى از قبیل حسد، بخل و تکبر و و در مقابل ، سه چیز را از نعمت هاىبزرگ براى انسان و انسانیت مى شمارد. 1 - عدم احتیاج به مردم یعنى داشتن مال وکسب کافى براى اداره امور زندگى . 2 - صحت و سلامتى جسم ، و نیرومندى و توانایىبدن . 3 - سلامت روان از جهت داشتن صفات خوب انسانى و آلوده نبودن به اخلاقیاتزشت و ناپسند. الاوان من البلاء الفاقة ، و اشد من الفاقةمرض البدن ، و اشد من مرض البدن مرض القلب الاوان من النعم سعة المال ، و افضل منسعة المال صحة البدن و افضل من صحة البدن تقوى القلب(15) پیامبر اسلام (ص ) مى فرماید خوشا بهحال کسیکه اسلام بیاورد، و درآمدش براى معاش او کافى و بدنش نیرومند باشد)) طوبى لمن اسلم و کان عیشه کفافا وقواه شدادا))(16) على (ع ) در روایتدیگر سلامتى انسان را از بزرگترین نعمتها براى او شمرده است چنانکه مىفرماید. الصحة افضل النعم(17) امام سوم (ع ) در ضمن((دعاى عرفه))مى فرماید: و متعنى بجوار حى واجعل سمعى و بصرى الوراثینمنى مرا از تمام اعضا و جوارحم بهره مند فرما، و چشم و گوش مرا وارث منقرار بده ، یعنى تا وقت مرگ مرا از کورى و کرى و نقص عضو، مصون و محفوظبدار. اسلام براى نیرومند شدن جوانان ؛ و برخوردارى آنان از سلامت جسم ، آموختنشنا و تیر اندازى را، و دو وظیفه پدر نسبت بفرزندش دانسته است ؛ پیغمبر اکرم مىفرماید؛ علموا ابنائکم الرمى و السباحه(18) (تیر اندازى و شنا را به فرزندان خودبیاموزید) با توجه به آنکه دین مقدس اسلام هر دو جنبه روان و جسم را در نظرداشته تاءثیر هر یک را بر دیگرى مسلم دانسته و از طرفى دانشهاى پزشکى و روانى دراین زمان موید این نظریه اند یعنى روان آرام بدون بدن سالم امکان ندارد و بدن سالمبدون فکر و اندیشه و اخلاق نیکو میسر نخواهد شد این کتاب نیز شامل هر دو قسمت استقسمت اول در سلامت بدن ، دستورات بهداشتى و انواع غذاها و میوه ها و.... قسمت دوم :تاءثیر حالات و اخلاق نیکوبر رژیمهاى رشد و صحت و یک سلامتى همیشگى